0001-1259439276_20210513_112532_0000

VGTU SA RUBRIKA: Asmeninė erdvė – nepastebimas žmogaus asmeninis vedlys

Sustokite… Apmąstykite, ką matote prieš save? Ar tai didelės krūvos popierių ir knygų, kuriomis apkrautas jūsų stalas? Ar tai didžiulė odinė sofa ant kurios snaudžia pūkuotas katinas? Ar tai tiesiog tamsus kambarys, kur matote tik ryškų mėlyną televizoriaus ekraną? Nors šios situacijos ir objektai yra drastiškai skirtingi ir galbūt netinka tiksliai apibūdinti, ką jūs matote dabar, tačiau dauguma pritartų, kad kiekvienas tas pavyzdys turėjo unikalią jūsų reakciją arba emociją: nuo didžiulės įtampos keliančių popierių kalnų iki šilumos jausmo matant pūkuotą draugą – keistas dalykas, kad tai, ką tiesiog matome aplinkui gali turėti tokią gilią ir stiprią įtaką mūsų jausmams. Bet tai ne naujiena. Žmonės yra jautrūs individai, kurie atitinkamai reaguoja į platųjį pasaulį ir jo pokyčius. Dabar dauguma nekreipia didelio dėmėsio į šį slaptą proto mechanizmą, bet tai nereiškia, kad jis prarado galią mūsų gyvenime – nuo spalvų, garsų, kvapų, kokio stiprumo šviesa kambaryje ir net kokie žmonės ar gyvūnai supa mūsų kasdienybę, gali drastiškai paveikti kaip jūs jaučiatės, dirbate, elgiatės ir net mąstote apie save ir pasaulį. O ką tai reiškia jums? Į šį klausimą atsako Alexander De Heijer, žinomas įkvėpimo ir motyvacijos treneris, kurio viena citata puikiai apibūdina mus supančios erdvės galią – „Kai gėlė nežydi, jūs bandote sutvarkyti aplinką, kurioje ji auga, o ne pačią gėlę.“ – kartais užtenka pakeisti tik savo asmeninę erdvę, kad padaryti drastiškus pokyčius savyje arba gyvenime. Tai pažiūrėkime keletą įdomių faktų ir patarimų, kurie gali padėti sukurti tokią asmeninę erdvę, kurioje jūs „pražysite“.

Tvarkinga erdvė = tvarkinga galva. Savo asmeninės erdvės tvarkymas daugumai gali atrodyti, kaip laiko švaistymas, bet yra mokslinių tyrimų, kurie įrodo, kad tvarka turi teigiamą poveikį žmogaus emocinei būsenai ir produktyvumui. Pavyzdžiui, Kalifornijos universiteto tyrėjų 2010 m. atliktas tyrimas naudojo programinę įrangą, kuri analizavo kaip 30 sugyventinių porų kalbėjo apie savo namus. Tie, kurie savo gyvenamąsias erdves apibūdino kaip „griozdiškas“ arba skundėsi „chaotiška aplinka“, dažniau kentėjo nuo depresijos ir nuovargio, nei tie, kurie savo namus apibūdino kaip „ramius“ ir „tvarkingus“. Taip pat nustatyta, kad netvarkingoje aplinkoje gyvenantiems žmonėms turėjo didesnį kortizolio hormono išsiskyrimo kiekį kraujyje, kuris įrodo, kad žmonės dažniau ir stipriau patiria stresą apsupti netvarkingos aplinkos. Kol  2011 m. Tyrime Prinstono universiteto mokslininkai padarė išvadą, kad dėl netvarkingos aplinkos sunkiau sutelkti dėmesį į konkrečią užduotį dėl to, kad žmogaus regos žievę (pakaušio skiltyje esantis smegenų žievės skiltis, kurį atsakinga už vaizdinės informacijos apdorojimą) užgožia visi kambaryje esantys su užduotimi nesusiję objektai. Taigi, turėdami tvarkingą aplinką, jūs pagelbėsite savo smegenims susigaudyti erdvėje, taip padidinant produktyvumą ir sumažinant dideliais kiekiais pavojingo kortizolio kiekį gyvenime.

Apšvietimas – tyrimai parodė, kad studentai, besimokantys natūraliai apšviestoje aplinkoje, paprastai pasiekia balus, kurie yra 25% aukštesni nei tie, kurie mokinosi prastai apšviestose erdvėse. Taip pat įrodyta, kad natūrali šviesa efektyviai pakelia nuotaiką ir sumažina streso lygį bei nerimo jausmą. Stenkitės kuo labiau išnaudoti natūralų apšvietimą, pastatydami savo darbo stalus prie langų ir pasirinkdami kambarius, kuriuose visą dieną sklinda saulės šviesa. Turėtumėte vengti naudoti fluorescencines lempas, nes jų stipri šviesa labai spigina į akis, ir nuolatinis akių raumenų tempimas gali greitai išvarginti žmogų.

Spalvų grožis. Šiuolaikinėje visuomenėje dėl karantino daugelis žmonių visame pasaulyje praleidžia daug laiko uždarose patalpose. Todėl sukurti uždarą studijavimo arba darbo vietą, galinčią padėti motyvacijai, produktyvumui ir gerovei, yra svarbiau nei bet kada. Atrinkus atitinkamas spalvas ir jomis papuošiant savo asmeninę erdvę galima padėti smegenims pasiruošti įvairiems darbams nuo koncentracijos iki streso valdymo:

  • Raudona spalva gali būti idealus variantas stimuliuoti smegenis, tačiau ji gali padidinti širdies ritmą ir kvėpavimo dažnį, kaip įrodė Teksaso universiteto tyrimas. Daktaras Davidas Lewisas palaikė šią hipotezę, kai buvo nustatyta, kad raudona spalva gali padidinti įtampą, kai tiriamieji buvo išbandyti įvairias užduotis „spalvų kabinose“. Tačiau ne visi tyrimai patvirtina šią hipotezę, kaip pranešė „The Telegraph“, darbuotojai iš tikrųjų raudoną mato, kaip teigiamą spalva, kurį gali puikiai motyvuoti žmones.
  • Mėlyna ir žalia turi daugybę įrodymų apie jų galimą teigiamą poveikį. Pavyzdžiui, Britų Kolumbijos universiteto tyrimas, kuriame nustatyta, kad kognityviai mėlyna ir žalia spalvos turi raminamąjį poveikį. Todėl galima pasiūlyti, jei tavo aplinka yra didžiulio streso vieta, šios spalvos gali padėti sumažinti stresą, jei jos situacijos dažnai pasireiškia. Daktaras Davidas Lewisas teigia, kad mėlyna spalva buvo visuotinis nugalėtojas, gerinantis nuotaiką ir padedantis smegenų veiklai.
  • Kitos spalvos taip pat gali turėti specifinį poveikį žmonių nuotaikai. Pavyzdžiui, geltona yra geros energijos simbolis, kuris sužadina žmonių entuziazmą. Verslininkai teigia, kad geltona yra optimistinė spalva, kuri gali padėti skatinti kūrybiškumą. Balta spalva gali būti gera alternatyva, norint padaryti erdvę ramia ir rimta darbo vieta, ir, pasak Digsy, gali „įkvėpti optimizmo“. O oranžinė spalva yra labai žaisminga ir linksma spalva, kuri gali pripildyti žmogų didžiulės energijos ir užsidegimo.
  • Galų gale,  pabandykite naudoti skirtingas spalvas studijų erdvėje, kad pamatytumėte jų poveikį jūsų produktyvumui ir emocinei būsenai. Ir papuoškite jomis savo asmeninę erdvę, kad padėtų jums siekti savo tikslų bei kovoti su kasdienybės iššūkiais.

Garsas. Kai kurie žmonės teikia pirmenybę tam tikram foniniam triukšmui(„white noise“) mokymosi metu, o kiti efektyviausiai dirba visiškoje tyloje. Pasak „OpenED College“ tinklaraščio „InformED“, „ yra atvejų, kai foninis triukšmas ir muzika panaudojama efektyviai dirbant, o kartais būna momentų, kai norisi tylos studijavimo metu“. Tyrimais nustatyta, kad nedidelis foninis triukšmas gali skatinti kūrybiškumą ir padėti atsipalaiduoti studijuojant. Tačiau per didelis triukšmas gali trukdyti ir nukreipti dėmesį nuo mokymosi. Nesvarbu, ar pasirinksite studijuoti su tam tikru foniniu triukšmu, ar visiškai tyloje, viskas priklauso nuo jūsų asmeninių nuostatų. Tačiau jei pastebite, kad triukšmas daro neigiamą poveikį jūsų mokymuisi, būtinai raskite ramią studijų erdvę, kurioje galėtumėte efektyviausiai mokytis. Taigi, išbandykite skirtingus garsus, muziką ir atrinkite tai, kas malonu jūsų ausims darbo metu.

            Požiūris. Ką daryti jeigu nelabai turite galimybių pakeisti savo aplinką? Tuomet labai svarbu, kad jūs įdėtumėte pastangų keisdami savo požiūrį, susijusį su savo asmenine erdve:

  • Bandymas surasti aplinkoje kažką už ką būtumėte dėkingas, net jei tai yra vienas teigiamas dalykas, gali padėti suformuluoti teigiamas mintis apie aplinką, taip sumažinant stresą ir nerimą.
  • Manau, kad padarant rutina arba suformuojant kažkokius įpročius, kurie padeda aptvarkyti arba bent jau paruošti savo asmeninę erdvę darbui, gali suteikti kontrolės jausmą situacijoje, kai jaučiate, kad neturite jokios kontrolės.
  • April Snow dar rekomenduoja sutelkti dėmesį į tai, kas toje aplinkoje teigiamai veikia jus, ir papildyti, sustiprinti tuos dalykus. Ji taip pat siūlo nedidelius lengvai įvykdomus pakeitimus, kad aplinka būtų ramesnė ir labiau pažįstama, pavyzdžiui pasidėti joje jums sentimentalius daiktus ir niekučius, pridėti nuotraukų ar paveikslų.

Galų gale, karantinas dar daugumai yra sunkus metas, kuris verčia mus prarasti motyvaciją ir dažnai jaustis, kad neturime jokios kontrolės savo gyvenime, bet nereikia nuliūsti, nes nors negalim drastiškai pakeisti pasaulio, tačiau turime visą galią dabar pakeisti tai, kas supa mūsų kasdienybę, taip padedant sau „pražysti“ tamsiu metu. Taigi linkiu Vilnius Tech bendruomenei sėkmės, kuriant savo tobulą asmeninę erdvę!