0001-16351382697_20210203_000003_0000

VGTU SA RUBRIKA: Kaip taupiai pagerinti savo mitybos racioną?

Daugelis studentų pritartų, kad vienas didžiausių iššūkių jiems yra maistas, kadangi dabar studentai patys turi suktis ir galvoti, kaip maitintis, kai neturi daug laisvo laiko ir pajamų… Sunkiausia užduotis yra valgyti sveiką bei įvairų maistą – dauguma neturi motyvacijos ar įgūdžių gaminti, todėl jie valgo greitą ir pigų maistą. Didžiąją laiko dalį maitinantis greitu maistu sutaupysite laiko bei pinigų, tačiau toks maistas gali greitai pabosti ir varginti. Visgi, kelias dienas iš eilės valgyti tas pačias keptas bulves nei linksma, nei skanu, o nuo mūsų maisto raciono priklauso mūsų fizinė būklė ir smegenų darbas – nevalgant pilnavertiško maisto pakriks ne tik mūsų sveikata, bet ir sumažės produktyvumas bei koncentracija. Tačiau ar įmanoma studentui valgyti pigų, bet pilnavertišką maistą? Žinoma!

Prisiminkite šiuos patarimus perkant arba ruošiant maistą – Jūs galite nebrangiai praturtinti savo studentišką mitybą:

  • Prieskoniai yra Jūsų geriausias draugas – jie nebrangūs, turi ilgą galiojimo laiką (1-3 metus) ir yra puikus būdas pamilti nusibodusiu patiekalus iš naujo, o mėgstamus praturtinti naujais skoniais. Druska ir pipirai liks klasika, bet naujos žolelės ir jų mišiniai gali drastiškai pakeisti valgius: prieskoniai ne tik paskanina patiekalus, tačiau turi ir sveikatai teigiamų savybių. Todėl kitą kartą, kai prieisite prieskonių skyrių, nebijokite pasiimti kažko naujo. Žinoma, nereikia berti jų į visus patiekalus – pasidomėkite, kas su kuo dera. Paskaitykite jų sudėtį – taip sužinosite, kokie prieskoniai kam yra naudojami, kas jums tinka ir patinka. Štai keletas pasiūlymų:

Persiladas – puikus prancūziškas žolelių mišinys, kurį galima pritaikyti daugybėje patiekalų. Jis naudojamas sriuboms; mėsos, žuvies, makaronų patiekalams. Labai tinka dėti ir į padažus bei salotas.

Raudonėlis – svarbiausia žolelė Italijos virtuvėje. Ji puikiai tinka makaronų patiekalų pagardinimui ir papildo mėsos, žuvies patiekalus ne tik šiltu skoniu, bet ir nuostabiu aromatu (raudonėliuose yra maloniai kvepiančių eterinių aliejų, kurie ir suteikia ypatingą saldų, aitrų kvapą). Raudonėlis taip pat dera prie salotų ir pagardina mūsų mėgstamas picas.

Cinamonas – kvapnus prieskonis, gaunamas iš kai kurių cinamono (Cinnamomum) genties medžių žievės. Jis yra dažnas priedas saldžiuose patiekaluose, bet ir galima įdėti į košes, jogurtus, apibarstyti vaisius, paskaninti savo kavą ir netgi arbatą. Tik stenkitės cinamono nepadauginti dedant į įvairius patiekalus.

  • Neturite laiko, bet norite kažko sotaus? Tam puikiai tiks salotos. Bet kurioje parduotuvėje rasite pigius salotų rinkinius, kurios jau yra ne tik nuplautos, bet ir supjaustytos. Tereiks sumesti salotas į dubenį, supjaustyti keletą daržovių (svogūnus, agurkus, pomidorus ir t.t), išsirinkti padažą (grietinę, majonezą arba paprastą citrinos ir aliejaus pagardą) bei baltymų šaltinį (mėsa, ankštiniai, tofu ir t.t), pabarstyti prieskonių ir išmaišyti. Salotos – pilnavertis patiekalas, kurį gali pamilti visi.
  • Nusibodo patiekalas, bet neturite galimybės šiuo metu pasigaminti kažko kito? Pažiūrėkite į jį kitokiu kampu. Nebegalite pakęsti keptų bulvių, šiandien jas išsivirkit ir valgykit su sviestu. Paprasti sumuštiniai nebeteikia džiaugsmo – pasidarykite karštus sumuštinius. Raskite kitokius būdus, kaip paįvairinti savo valgymą nekeičiant pačių produktų.
  • Sriuba yra puikus patiekalas, apie kurį daugelis pamiršta. Gardžiai sriubai pasigaminti užtenka paprastų ingredientų, o jų paruošimui nereikia skirti daug laiko – tereiks supjaustyti, suberti į puodą ir virti 10-20 minučių. Verta paminėti, kad sriuba – sotus patiekalas, kuris ne tik papildys jūsų dietą, bet ir padės sutaupyti. Kadangi sriuba gali kelias dienas išsilaikyti šaldytuve ir ją lengva pasišildyti, palyginus su kitais patiekalais, kurie dažnai pašildyti praranda skonį ir išvaizdą, kitą dieną Jums nereikės vėl galvoti, ką pasigaminti, ir pirkti produktų kitiems neplanuotiems patiekalams.
  • Pakeiskite savo mėgstamus užkandžius pigesnėmis ir sveikesnėmis alternatyvomis: vietoj pieniško šokolado valgykite juodą, kuris ne tik yra pigesnis, bet ir gerina smegenų veiklą; bulvių traškučius keiskite riešutais, sūriais krekeriais, daržovėmis su humusu; vietoj saldumynų valgykite šviežius ar džiovintus vaisius bei uogas.
  • Prieš einant į parduotuvę susidarykite pirkinių sąrašą. Tai padės Jums susiplanuoti savo išlaidas bei kelių dienų ar savaitės meniu. Visi galime pripažinti, kad ėjome į parduotuvę nusipirkti vos poros dalykų, tačiau, pamatę didžiulį pasirinkimą, grįžtame namo su ilgu čekiu ir išleidę daugiau, nei galėjome sau leisti. Statistiškai įrodyta, kad žmogus sumažina savo išlaidas 25-30 proc. kai pasiima pirkinių sąrašą. Taigi, apgalvoję, ką pirksite, sutaupysite ne tik pinigų, bet ir laiko.

Taigi, norint pradėti maitintis pilnavertišku maistu, tačiau ir sutaupyti, svarbu suvokti, kur yra didžiausios išlaidos maistui ir pasistengti jas sumažinti randant alternatyvų. Tikrai verta išmokti gaminti greitus bei sveikus patiekalus, tokius kaip sriubas ar salotas, nes išlaidos jiems bus daug mažesnės palyginus su išlaidomis greitam maistui ar patiekalams iš restoranų.

Tad linkiu Vilnius Tech bendruomenei sėkmės ieškant naujų patiekalų receptų ir taupymo būdų.