0001-16729579541_20210211_003315_0000

VGTU SA RUBRIKA: Kas padeda gerinti atmintį?

Mokslininkai įrodė, kad žmogus sukaupia 34 GB informacijos kiekvieną dieną… Toks pastovus informacijos pliūpsnis nėra iššūkis mūsų begalinėms atminties galimybėms. Žmogaus atmintis yra didžiulė saugykla: jos dydis siekia 2,5 milijonus GB, tai net tie, kurie pasiekia labai garbų amžių, neišnaudoja visos šios beprotiškos talpyklos. Bet visi pripažintų, kad kartais dalis šios informacijos „iškrenta iš galvos“. Kodėl taip yra? Nors atmintis yra nesustojantis procesas, padėsiantis mums kaupti, koduoti bei atkurti informaciją, tačiau laikui bėgant jis neišvengiamai pradeda lėtėti, kadangi mūsų protas nebestimuliuojamas taip stipriai, palyginus su tuo laiku, kai tik pradėjome vaikščioti. Štai kodėl pamirštame – nebežinome, kur padėjome raktus, arba pasimetame kai pasisveikina žmogus, kurio vardo nebeprisimenam. Bet kaip gali ištreniruoti raumenis su fiziniu krūviu, taip gali treniruoti smegenis, kad atmintis išliktų gera ir efektyvi gyvenimo kelyje.

Štai keletas patarimų, kurie padės lavinti atmintį bei tausoti ją nuolatinės informacijos cikle:

  • Sveikas kūnas = Sveikas protas – Britų Kolumbijos universiteto mokslininkai nustatė, kad aerobiniai pratimai iš tikrųjų padidina hipokampo – smegenų dalies, susijusios su atminties saugojimu – dydį. Jie rekomenduoja bent 150 minučių per savaitę atlikti vidutinio sunkumo aerobinę veiklą, pvz. greitą ėjimą arba 75 minutes intensyvios aerobinės veiklos, pvz. bėgiojimą ar plaukimą. Žinoma, jeigu neturite daug laiko, 10 minučių pasivaikščiojimai kiekvieną dieną tinka taip pat.
  • Miego svarba – miegas ne tik palaiko sveiką fizinę ir protinę būseną, bet dar ir padeda stiprinti atmintį – kai Jūs miegate, smegenys geriau įsisavina informaciją, kadangi jai nebereikia rūpintis gyvenimo rutinos trikdžiais ir šiuo metu smegenys aktyviai dirba, kad sudorotų tą 34 GB informaciją. Tad jeigu Jums reikia prisiminti arba išmokti kažką svarbaus, trumpam nusnūskite arba pasikartokite prieš miegą
  • Smegenų maistas – pasirodo, ne tik subalansuota dieta padeda išlaikyti gerą atmintį, o ir kai kurie maisto produktai gali ją stiprinti – juodasis šokoladas (su 80% arba daugiau kakavos), avokadas, greipfrutas, cinamonas, žalioji arbata, riebi žuvis, brokoliai. Tai yra keli iš daugelio produktų, kurie skatina smegenų veiklą ir atmintį.
  • Bendrauk – laikas, praleistas su draugais, gali būti smegenų treniruotė. Mičigano universiteto tyrimo duomenimis, praleidus vos 10 minučių kalbantis su draugu gali žymiai pagerinti atmintį. Tai lavink atmintį leisdamas laiką su kitais!
  • Pajudink pilkąją masę – kaip fiziniai pratimai padeda išlaikyti Jūsų fizinę formą,  taip psichiškai stimuliuojanti veikla padeda išlaikyti Jūsų smegenų formą. Spręskite sudoku, kryžiažodžius, žaiskite stalo, kompiuterinius žaidimus, mokykitės kažką naujo (užsienio kalbą, groti muzikos instrumentu ir t.t) ir kitokiais būdais užimkite smegenis, kad joms niekad nebūtų per lengva ir nuobodu.
  • Kartoti bei kartoti – tai buvo pagrindinis mūsų įrankis mokantis naujų įgūdžių vaikystėje. Tam tikra prasme kartojimas vis dar lydi mus šiame gyvenimo kelyje – mokykloje, gimnazijoje ar universitete mes ruošiamės atsiskaitymams bei egzaminams, mokydamiesi mintinai informaciją kartojame ją n kartų. Bet kodėl kartojant kelis kartus tuos pačius dalykus jie įtvirtinami daug geriau palyginus su kitomis technikomis? Nes tai padeda smegenims sutvirtinti ryšius, kurie naudojami prisiminimams atkurti. Kai mokotės ką nors naujo, Jūsų smegenys akimirksniu bando susieti tai su kažkuo, ką jau žinote per asimiliacijos procesą. Šis asociacijos procesas iš esmės vyksta tada, kai smegenys sukuria ryšį tarp naujos idėjos ir jau anksčiau suprastos idėjos. Tad nuolat kartojant informaciją smegenims duodama daugiau laiko ir galimybių stiprinti neuroninius kelius tarp naujų žinių ir tai, ką jau žinome.

Galu gale, kas pagerina atmintį geriausiai – tai protinis darbas. Todėl linkiu Vilnius Tech bendruomenei sėkmės lavinant savo atmintį!