0001-17063118093_20210218_091010_0000

VGTU SA RUBRIKA: Miego dovana

25 metai… Tiek vidutiniškai žmonės praleidžia miegodami. Dauguma mano, kad tai per daug iššvaistyto brangaus laiko, kurį galėtų panaudoti kitur. Tai nieko keista, kad mes vieninteliai pasaulyje, kurie savavališkai atidėliojame miego valandas, kad suspėtume įvykdyti „degančius“ darbus. Bet ar kažkas drastiškai pasikeičia, jeigu tos kelios valandos yra nuimamos nuo mūsų įprasto miego grafiko? Pasirodo, tos 7- 10 valandų daug ką nulemia, tai paskaitykite, kodėl miegas ne šiaip sau užima trečdalį  žmogaus gyvenimo ir kodėl jis yra svarbiausia mūsų dienos dalis.

  • Nemigos amnezija – Harvardo universiteto tyrimai įrodė, kad kokybiško miego trūkumas veikia mūsų nuotaiką, motyvaciją, nuovoką ir suvokimą apie įvykius, kuris apima mūsų atmintį. Tiesą sakant, yra įrodymų, kad prasti miego įpročiai yra susiję su padidėjusiu demencijos ligos lygiu.
  • Informacijos apdorojimo sunkumai – miego trūkumas taip pat turi tiesioginį poveikį tam, kaip mes mokomės ir saugome informaciją.  Jis tiesiogiai veikia tai, kaip mes priimame naują informaciją (įsisavinimas), kaip mes rūšiuojame ir sujungiame informaciją (konsolidavimas), ir mūsų gebėjimą sąmoningai ar nesąmoningai pasiekti šią informaciją (prisiminimas). Taip pat, kai miegame mūsų smegenys toliau apdoroja ir tvarko praėjusios dienos informaciją – štai kodėl kartais įvyksta nušvitimas ir užduotys, kurios vakar buvo sunkios, tampa lengviau įveikiamos po gero miego.
  • Tvarka – tyrėjai taip pat atkreipia dėmesį į smegenų efektyvumą valant toksinus ir atliekas iš ląstelių miegant. „Wired“ straipsnyje apie miego prioriteto mokslą miego mokslininkas Aricas Pratheris teigė: „Miegas yra labai svarbus mūsų kūnui ir protui. Tai stiprina imuninę sistemą ir padeda reguliuoti medžiagų apykaitą. Tai gali išvalyti toksinus, kurie kaupiasi smegenyse, ir užkirsti kelią neurodegeneracinėms ligoms. Miegas yra tarsi smegenų indaplovė.“
  • Apsauga  – įrodyta, kad geras miegas padeda palaikyti stiprų imunitetą. Mokslininkai teigia, kad tavo rizika susirgti sloga padidėja tris kartus tuomet, kai trūksta miego. Tad miegas ne tik atkuria ir atgaivina organizmą, bet ir apsaugo jį nuo ligų ir kitų grėsmių sveikatai.
  • Efektyvios smegenys – pasak Nacionalinio miego fondo, pakankamas miegas kiekvieną naktį gali turėti nepaprastai teigiamą poveikį jūsų produktyvumui dirbant. Nors gali būti sunku suderinti studijas ir sudėtingą miego grafiką, verta pabandyti dėl šių pliusų:
  1. Pagerėjusi koncentracija;
  2. Padidėjęs gebėjimas prisitaikyti;
  3. Didesnis žmogaus lankstumas;
  4. Sumažėjęs nuovargio jausmas;
  5. Geresnis sprendimų priėmimas;
  6. Sumažėjęs klaidų darymas.
  • Fizinis darbas – teigiama, kad miegas pagerina fizinę veiklą. Tyrime su krepšininkais buvo įrodyta, kad ilgesnis miegas žymiai pagerina greitį, tikslumą, reakcijos laiką ir psichinę savijautą. Tai miegas ne tik padeda mums palaikyti psichinę, bet ir tuo pačiu fizinę formą.

Žinoma, dar pilnai neišsiaiškinti visi miego privalumai bei kodėl iš tikrųjų mes ir kiti organizmai miegame, tačiau galima prisipažinti, kad miegas yra toks pats svarbus, kaip oras, vanduo ir maistas. Tai štai keletą patarimų, kaip palaikyti gerą miego kokybę kiekvieną naktį:

  • Apribokite kofeino ir alkoholio vartojimą, o po vidurdienio ypač venkite kofeino;
  • Venkite sportinės veiklos likus mažiau nei trims valandoms iki miego;
  • Venkite didelių valgymų likus mažiau nei keturioms valandoms iki miego;
  • Laikykitės miego rutinos. Eikite miegoti ir kelkitės maždaug tuo pačiu metu kasdien, įskaitant savaitgalius;
  • Kasdien pabūkite 30 minučių saulės šviesoje;
  • Dieną padarykite 30–60 minučių  mankštą ar treniruotę;
  • Sukurkite sąlygas, kad miegamajame būtų tamsu, vėsu ir, žinoma, tylu;
  • Venkite žiūrėti televizorių ir dirbti kompiuteriu arba planšetiniu kompiuteriu likus 1 valandai iki miego (įrodyta, kad mėlyna ekranų šviesa stabdo hormono melatonino išskyrimą, kuris valdo žmogaus miego ciklus);
  • Jei reikia, nusnauskite, bet venkite tai daryti po 15:00 valandos.

Galu gale, miegas yra universali būtinybė, be kurios negalėtų išgyventi jokia gyvybė – netgi bakterijos turi biologinius procesus, kurie primena miego ciklus. Tad svarbu miegoti bent 7-8 valandas kiekvieną naktį tam, kad visuomet išlaikytume gerą fizinę ir emocinę būseną rytojaus darbams ir iššūkiams.

Linkiu Vilnius Tech bendruomenei sėkmės atrandant daugiau laiko gerai pamiegoti.